Kráľ Dávid - muzikál na slovenský spôsob
Biblia nie je trhací kalendár Fakt, že slovenskí tvorcovia siahli po biblickom námete, nie je vôbec prekvapujúci. Stačí si len uvedomiť obrovský úspech Evanjelia o Márii a Jozefa s jeho zázračným farebným plášťom na Novej scéne, či muzikál Jesus Christ Superstar (JCHS) v pražskej Spirále. Biblické námety aj dnes priťahujú divákov. Je celkom pochopiteľné, že muzikálový žáner si vyžaduje určité úpravy príbehov motivovaných Knihou kníh. Mieru štylizácie však autori neodhadli správne. Väčšina divákov, ktorí aspoň trochu poznajú Bibliu, má celkom oprávnené pochybnosti o pravdivosti charakteru niektorých postáv. Zatiaľ čo muzikálová Betsabe je milujúcou manželkou, ktorá je viac veriaca ako jej manžel Dávid, dokonca sa obetuje za Jeruzalemčanov a dobrovoľne sa vydá do rúk Absolóna (akási kombinácia Rút a Judity), Kniha Kráľov sa o nej zmieňuje len trikrát: keď sa dobrovoľne podvolí hriešnej žiadosti Dávida, keď ide Dávidovi oznámiť, že s ním čaká dieťa (čo znamená koniec jej manžela Uriáša, lebo inak by ju mohol dať ukameňovať) a tretíkrát keď oroduje u zomierajúceho Dávida za nástupníctvo ich syna Šalamúna na úkor oprávnených Dávidových potomkov. Keďže sa Betsabe zmenila z vypočítavej cudzoložnice na milujúcu a obetavú manželku, musel úlohu zloducha (doslova) prevziať chudák Uriáš. Tento statočný, obetavý vojak a podľa Knihy kráľov hrdina, sa stáva v muzikáli zákerným duchom, ktorý sa túži pomstiť Dávidovi. Načo tieto eskapády?! Mám silný dojem, že pre úspech muzikálu autori potrebovali obsadiť aj ženské hudobné hviezdy či hviezdičky a na to potrebovali veľkú ženskú postavu. Fakt je, že Biblia (vari s výnimkou Ježišovej matky) takú postavu neposkytuje. Ani to však autorov neospravedlňuje. Veď aj Andrew Lloyd Weber a Tim Rice (autori Jozefa a JCHS) sa vo svojich dielach takýchto „úprav“ nedopustili. A to sú veru iní majstri! Drvivý nástup mladých
Choďte na to, stojí to za to Pokiaľ poslúchnete túto radu, uvidíte zaujímavé predstavenie v podaní mladých talentovaných hercov, spevákov a tanečníkov, ktoré pripravili mladý režisér, choreografka, dirigentka. Ich vek sa väčšinou začína číslom 2 a u tých niekoľkých tridsiatnikov vek ani nepostrehnete. Už z tohto je jasné, že predstavenie je určené najmä mladým ľuďom, preto sa Kráľ Dávid stal na Slovensku takmer mládežníckym muzikálom v najlepšom zmysle tohto slova. Roman TARINA Minirozhovor s Janou Daňovou (postava Rút) ND: Máš za sebou vydarený rok. Vydala si sólové CD, spievaš na koncertoch účinkuješ v muzikáli. Si spokojná, alebo máš ešte ďalšie plány? JD: V prvom rade chcem poďakovať Pánu Bohu, že mám okolo seba partiu správnych ľudí. Bez nich by som to nedokázala. Uvidíme, čo sa nám ešte spolu podarí... ND: Tvoje nové piesne vyvolávajú dojem, že sa z nich vytratilo gospelové posolstvo... JD: Moja viera sa prelína celým životom. Nové CD som sa snažila urobiť tak, aby oslovovalo aj veriacich, aj neveriacich. Hľadám cestu, ktorou by som oslovila aj tých, ktorí ešte cestu k Bohu nenašli. Chcem priviesť poslucháčov k tomu, aby hľadali Pravdu, ktorá je v textoch piesní tak trocha zašifrovaná. Kto má srdce na správnom mieste ten ju určite nájde. ND: Ako hodnotíš svoje učinkovanie v muzikáli Kráľ Dávid? JD: Muzikál je pre mňa fascinujúca zábava. Je tam spolu všetko, čo mám rada: tanec, spev aj herectvo. Navyše táto divadelná forma dokáže osloviť najširšie vrstvy. Teším sa, že je pôvodný a slovenský, a že práve v takomto muzikáli môžem účinkovať. Moja postava je menšia, ale celkom dôležitá, no aj veľmi náročná. Je totiž tanečno-spevácka. Teda viac tanečná ako spevácka. Takže som si mohla aj z chuti zatancovať. ND: Čomu by si sa chcela v budúcnosti hlavne venovať: žurnalistike, herectvu, spevu? JD: Bola by som rada, aby spev bol mojou profesiou, ale aj koníčkom. Robiť profesionálne to, čo ma baví, je najväčší dar. Ale všetko je tam hore v Jeho rukách. Takže modlím sa a uvidím. |